Egy egészséges 3 éves gyermek képességeit öt részterületen tudjuk megfigyelni, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egy gyermek óvodaérettnek legyen tekinthető.

  1. Szobatisztaság

Alapfeltétele az óvodai életnek, hogy legalább napközben szobatiszta legyen a gyermek.

Igaz, hogy nincs törvényi előírás a szobatisztaságra vonatkozóan, de az óvodák többféle szempontból is alkalmatlanok arra, hogy pelenkás gyermeket fogadjanak! (pl. veszélyes hulladék tárolása, elszállítása)

Egy három évesnek már érzi játék közben is, hogy pisilnie kell. Természetesen eleinte nem kell egyedül intéznie, elkísérjük és tevőlegesen gyújtunk segítséget, de fontos, hogy időben szóljon, ha gondja adódik, ahhoz már elég ügyes.

Persze adódhatnak „balesetek” még idősebb gyerekeknél is, hogy a játék hevében nem sikerül időben eljutni az illemhelyre, emiatt ne aggódjon senki sem, ez természetes dolog!

És az is természetes, hogy egyszer-egyszer becsurog egy kis pisi az ágyba a pihenőidőben, főleg az első napokban, amikor a rengeteg történés, változás annyira megterheli őket, hogy mélyen alszanak és nem érzékelik az ingert.

  1. Orrfújás

Az orrfújás technikáját ugyan nem olyan könnyű elsajátíttatni, de legalább az orrtörlésre legyen igénye a gyermeknek! Saját maga tartsa a zsebkendőt az orrához és saját maga is dobja ki a kukába, ne a szülő!

Nemcsak akkor van ennek nagy jelentősége, amikor beteg a gyermek, hanem akkor is, amikor elsírja magát valamiért. Pl. elveszik a játékát, hiányzik az anyukája…

  1. Táplálkozás, tisztálkodás

Önállóan enni evőkanállal, villával és pohárból inni nem túlzott elvárások egy háromévestől!

Legyen igénye a szalvéta használatára és az evés utáni tisztálkodásra, ami ne azt jelentse, hogy a maszatos száját és a vizes kezét beletörli a ruhájába!

  1. Öltözködés

Az öltözködés egy nehéz feladat, de a legfontosabb az, hogy próbálkozzon felvenni, levenni cipőjét, ruháját és legyen már arra késztetése, hogy egyedül oldja meg ezt a feladatot!

Minél több ruhadarabot tud egyedül fel-és levenni a gyermek, annál könnyebb dolga lesz az oviban, ahol természetesen ebben is kap segítséget. Nemcsak a teljes átöltözésnél, hanem wc használat előtt és után is nagy hasznát veszi ennek a tudásnak.

A ruháknak is legyen meg a maguk helyük otthon is, így majd az oviban sok keresési időt, problémát meg lehet spórolni, ha már megszokják azt, hogy mindent a helyére kell visszarakni, amikor nincs szükségünk rá! (ugyanez vonatkozik a játékok saját helyükre való rakására is)

Fontos szabály, hogy amit a gyermek már egy egyedül meg tud csinálni, el tud végezni, abban ne adjunk már segítséget, várjuk ki türelemmel!

  1. Beszéd

Legyen aktív, beszéljen és valami módon jelezze, hogy problémája van, máskülönben nagyon nehéz segítenünk!

Próbálják meg megfogalmazni, hogy mi a gondjuk!

Pl. ne csak nyújtózzanak a felső polcon lévő játék felé, hanem szóljanak és kérjenek segítséget, ne csak adják a kezünkbe a pólót, cipőt, hanem kérjenek meg, hogy fordítsuk ki…

Nagyon fontos a beszéltetés!

Ismerjék a dolgok „hivatalos” megfogalmazását is: csüccs, buksi, hami, iszi, bibi, pápá helyett időnként nyugodtan hangozzon el otthon az is, hogy ülj le, fej, ennivaló, innivaló, seb, köszönj elnevezések.

Ezek az önállósággal kapcsolatos törekvések, lehet, hogy néha túlzásnak tűnnek, de egy leendő kiscsoportos már képes ezekre!

Aki ősztől óvodába fog járni, annak még van ideje gyakorolni, ügyesedni, mert ha a fent említett dolgok már többé-kevésbé rutinszerűen mennek, akkor már „csak” azzal kell foglalkoznunk, hogy a gyermek jól érezze magát az óvodában, számtalan új élménnyel, tudással térjen haza nap, mint nap és akár életre szóló barátságokat tudjon kötni ovis társaival.

Fontos, hogy tudjuk, a gyermekekben elemi vágy él, hogy sikeresnek érezzék magukat egy-egy mindennapi cselekvésben. A mi feladatunk „csak” az, hogy bízzunk csemetéinkben, mert a szerető bizalom segíti az önállósodásban. Engedjük, hogy próbálkozzanak, még akkor is, ha eleinte nem érjük el a kívánt eredményt.

Ha a gyermek tapasztalja, hogy a szülő ott áll mellette, számíthat rá, hogy megakadáskor jön a segítség, akkor bátran próbálkozik, de ne essünk abba a hibába, hogy helyette végezzük el a feladatot!

Nagy szerepe van az önállósodásban a családi mintának is, mivel ekkorra a gyermek már fejlett utánzóképességgel rendelkezik!

Halma Edina (Maci csoport)